RogKreaton: Kaj se lahko naučimo od prednikov?
Z veseljem napovedujemo intenzivni, sodelovalni dogodek, ki bo odlična priložnost, da se s priznanimi mednarodnimi mentorji in mentoricami poglobiš v ustvarjalno reševanje problemov in inovativno oblikovanje v navdihujočem okolju Centra Rog, največjega kreativnega središča v Evropi.
RogKreaton je namenjen mladim oblikovalcem in oblikovalkam, arhitektom in arhitektkam, inženirkam in urbanim rokodelcem in rokodelkam, ki ste stari od 18 do 30 let. V Centru Rog v Ljubljani bo potekal od 18. do 20. novembra 2024.
48-urni oblikovalski šprint bo edinstvena priložnost za raziskovanje teme "Kaj se lahko naučimo od prednikov" pod mentorstvom produktnih oblikovalcev Leia (Kitajska) in Jovane Zhang (Kitajska/Srbija), industrijske oblikovalke Anne Gudmundsdottir (Islandija/Švedska), arhitektke Asel Yeszhanove (Kazahstan), modne oblikovalke Lauren Fajardo (Kuba) in industrijskega oblikovalca Roka Kuharja (Slovenija).
Ne zamudi priložnosti in postani del zabavne in transformativne izkušnje! Poveži se s podobno mislečimi ustvarjalci in ustvarjalkami z vsega sveta in se poteguj za privlačne nagrade!
Dogodek je del prvih mednarodnih RogDizajnDnevov (18.-23. november 2024), ki vključujejo še RogForum (20.-23. november 2024) in tematsko razstavo produkcije Centra Rog RogExpo (20. november 2024 - 15.marec 2025).
RogKreaton delno finančno podpira Platforma Distributed Design, ki ga financira Evropska Unija
Kako deluje in kaj bomo počeli?
Naši predniki in prednice so bili pionirji domiselnosti in prilagajanja. Razvili so rešitve, ki temeljijo na iznajdljivosti, globokem razumevanju narave in skupnosti. Vabimo te, da ta brezčasna načela prilagodiš in uporabiš v sodobnemu svetu. Cilj RogKreatona ni le počastiti zapuščino naših prednikov, temveč tudi odkriti nove poti za trajnostno in premišljeno prihodnost.
RogKreaton je sestavljen iz petih različnih izzivov, ki so jih pripravili mednarodno priznani mentorji in mentorice s področij produktnega oblikovanja, arhitekture ter modnega in industrijskega oblikovanja.
Za vsak izziv bomo izbrali pet udeležencev_k, ki bodo delali v skupini. Vsaka ekipa bo ob prihodu dobila zaboj materialov, 10-urni dnevni dostop do devetih proizvodnih laboratorijev skupaj s stroji in potrebnim orodje ter tehnološko in mentorska podporo. Ekipe bodo imele ves čas dogodka (48 ur) dostop do prostora za sestavljanje in delo. Ob koncu bodo svoje delo predstavile ocenjevalni žiriji. Zmagovalna ekipa bo razglašena 20. novembra 2024 na otvoritvi tematske razstave produkcije Centra Rog. Vse ekipe bodo imele priložnost svoje delo predstaviti mednarodni strokovni skupnosti.
Kdo se lahko prijavi in kako?
Ustvarjalci in ustvarjalke, stari od 18 do 30 let. Izpolni spletni obrazec (spodaj) in dodaj povezavo do predstavitvenega videoposnetka, v katerem opiši, kdo si in kaj te motivira. Prijavnine ni.
Kdaj je rok za prijavo?
Število mest je omejeno in se bo sproti zapolnjevalo. Da si zagotoviš udeležbo, se prijavi čim prej. O izboru boš obveščen najkasneje do 30. septembra 2024. ROK ZA PRIJAVO JE PODALJŠAN DO VKLJUČNO 14. 10. 2024!
Koliko mladih ustvarjalcev in ustvarjalk bo izbranih?
Petindvajset.
Kaj dobim, če bom izbran_a?
- brezplačno udeležbo na RogKreatonu z vključeno prehrano (18.-20. november 2024).
- brezplačno vstopnico za RogForum z vključeno prehrano (21.-22. november 2024).
- brezplačno nastanitev v hostlu v času od 17. do 23. novembra 2024 (velja za tuje in slovenske udeleženke in udeležence, ki ne živijo v Ljubljani).
Kakšne so nagrade za zmagovalno ekipo?
- letna članarina in uporabniški paket za lokalne udeležence in udeleženke (v vrednosti 400 EUR).
- dvotedensko rezidenčno bivanje v Centru Rog s potnimi stroški za tuje in slovenske udeležence, ki ne živijo v Ljubljani (Izvedba rezidenčnega bivanja bo med januarjem in junijem 2025).
Časovnica
- rok za prijave: 30. september 2024 - ROK ZA PRIJAVO JE PODALJŠAN DO VKLJUČNO 14. 10. 2024!
- obvestilo o izboru: najkasneje do 18. oktobra 2024
- začetek novembra: spletno srečanje z mentorjem oz. mentorico, predstavitev izziva
- nedelja, 17. november 2024: prihod v Ljubljano, nastanitev v hostlu za tuje udeležence in udeleženke
- ponedeljek, 18. november 2024: 9.00 - registracija; 10.00 začetek RogKreatona
- sreda, 20. november 2024: 10:00 - zaključek RogKreatona; 10:01 predstavitev rezultatov žiriji; 19:00 - uradno odprtje RogForuma in razstave RogExpo; 19:30 - razglasitev zmagovalne ekipe
- četrtek, 21. november 2024 - petek, 22. november 2024: RogForum
- sobota, 23. november 2024 - odhod tujih udeležencev in udeleženk.
Za več informacij piši na Dojrana.Prokopieva@center-rog.si
5 oblikovalskih izzivov
IZZIV 1: ZNAJDI SE! KREATIVNA NADGRADNJA INDUSTRIJSKIH ODPADKOV
Mentorica: Anna GUDMUNDSDOTTIR, produktna oblikovalka (Islandija/Švedska)
Opis izziva
Živimo v času prekomerne potrošnje, zaradi katere je izumrtje vrst realna grožnja. Združeni narodi ocenjujejo, da bi lahko zaradi podnebnih sprememb kmalu izginilo milijon rastlinskih in živalskih vrst. Naša proizvodnja predstavlja več kot četrtino od 50 milijard ton toplogrednih plinov, ki jih vsako leto spustimo v ozračje. Vendar še ni prepozno za ukrepanje! Namen izziva je spodbuditi oblikovalce in oblikovalke in industrijo k ponovnemu razmisleku o vrednosti materialov, njihovi rabi in ponovni uporabi, s čimer bi kar najbolje izkoristili razpoložljive vire našega planeta. Zgodovinsko gledano je bilo pomanjkanje tisto, ki je pripeljalo do krožnega gospodarstva. Ne zaradi ideologije, pač pa zaradi nuje. Ponovna uporaba predmetov in materialov je tako stara toliko kot sama uporaba orodij.
Cilji izziva
Iz odpadkov ustvariti nove, uporabne predmete za domače ali javne prostore. Velikost in funkcija dizajna sta odvisni od tebe, večina uporabljenih materialov pa je nekoč morala biti odpadek. Preoblikuj in spremeni zavržene materiale v dragocene oblikovalske kose.
Materiali
Odpadne industrijske gume (glavni material), lesni odpadki, kovinski odpadki, akril in nakit iz kovine.
Material je prijazno prispevalo podjetje Gledring
IZZIV 2: VSAK NEZNANEC JE DOBRODOŠEL GOST
Mentorica: Asel YESZHANOVA, arhitektka (Kazahstan)
Opis izziva: Med nomadi je nekdaj veljal pomemben zakon: vsak popotnik je bil gost in glasnik od zgoraj. V neskončni stepi je nomad lahko preživel tudi več dni, ne da bi srečal eno samo živo dušo. Popotnik je bil glasnik, prinašalec zgodb, znanilec sprememb.
Aselin dedek se je rodil v nomadski jurti, tako kot njegov oče in očetovi očetje. To je bila kultura, tradicija in filozofija, ki je spoštovala popotnike. "Danes lahko popotnika sprejmem v svojo jurto in ga nahranim z najboljšo hrano, ki jo premorem. Jutri bom morda sama popotnica, ki bo iskala streho nad glavo in vodo. Tega zakona stepe niso izbrisala ne težka leta brutalne sovjetske politike, ko so se oblasti prizadevale nadomestiti nomadsko kulturo s sedentarnim načinom življenja, ne lakota v tridesetih letih prejšnjega stoletja. Ta lakota je izbrisala več kot 50 odstotkov celotnega kazahstanskega prebivalstva. Nomadski zakon je ostal v naših srcih kljub agresivni industrializaciji stepe,'' pravi Asel, ki tradicijo gostoljubnosti nosi v svojem srcu. Odraščala je v družini, ki je imela odprta vrata za vsakogar, ki je potrkal nanja. Prepričana je, da bi morala biti tradicija gostoljubnosti temeljna in ključna ne le za nomadska ljudstva, temveč za vse v tem nemirnem svetu.
Cilji izziva: Zasnuj in izdelaj strukturo, ki jo je mogoče namestiti na katerem koli javnem prostoru in ki bi neznance spodbujala k pogovoru. Naj bo takšna, da jo boš lahko sestavil_a in razstavil_a v 30 minutah. Struktura mora biti vključujoča in prijazna za vse.
Materiali: Reciklirani, ponovno uporabljeni in/ali naravni materiali.
IZZIV 3: BREZ ODPADKOV - OD SMETI DO STILA
Mentorica: Lauren FAJARDO, modna oblikovalka (Kuba)
Opis izziva: Modna industrija se sooča s hudim problemom – odpadki. Ti nastanejo zaradi globalizacije in hitre mode, ki poganjata prekomerno proizvodnjo in potrošnjo, pri čemer se le malo ukvarjata z negativnim vplivom, ki ga imata na okolje. Čeprav je hitra moda poceni, terja visok okoljski davek in utrjuje prepričanje, da je vse za enkratno uporabo, kar škoduje državam v razvoju in spodkopava trajnostni način življenja.
Zaradi omejene razpoložljivosti materialov so kubanski oblikovalci in oblikovalke postali pionirji v iznajdljivosti in recikliranju. Odslužene izdelke iz nuje spreminjajo v nekaj novega, inovativnega in modnega. Mlade oblikovalke in oblikovalci se tako zgledujejo po trajnostnih praksah prednikov, kot so ponovna uporaba, popravila in premišljena raba razpoložljivih virov.
Cilji izziva: Modne kose oblikuj po načelu brez odpadkov (zero waste) iz ostankov tekstila in nekonvencionalnih materialov, ki so nastali v proizvodnih laboratorijih Centra Rog. S predelavo in ponovno uporabo podaljšaj življenjski cikel teh materialov in v novih kreacijah združi obrtniško znanje s kulturno dediščino.
Materiali: Izbor odpadnega tekstila in drugih odpadnih nekonvencionalnih materialov iz različnih laboratorijev Centra Rog.
IZZIV 4: UMETNA INTELIGENCA IN TRADICIJA - SKUPAJ DOMA V LETU 2045
Mentorja: Lei ZHANG, produktni oblikovalec (Kitajska) in Jovana ZHANG, produktna oblikovalka (Kitajska, Srbija)
Opis izziva: Z orodji umetne inteligence se poduči o treh tradicionalnih obrteh (tekstil, les, steklo) in oblikuj »prizor« doma v letu 2045. Upoštevaj, da to ni znanstvena fantastika, pač pa vizija življenjskega sloga, ki se vrača k bistvu človeka in narave. Tvoj prizor mora upoštevati tri ključna načela: raba tehnologije za družbeno dobro, kulturno dediščino in okoljsko trajnost.
Ljudje rojeni po letu 2023, znani tudi kot generacija beta, bodo prvi, ki bodo odraščali z umetno inteligenco. Ta bo zaznamovala vse pore njihovega življenja. Leta 2045 bo ta generacija živela v svetu, ki ga oblikujemo že danes. V tej prihodnosti se bo ob vseprisotni umetni inteligenci ohranila tudi tradicionalna obrt.
Tradicionalne obrti imajo tudi kulturni pomen, ohranjajo nacionalno estetiko in spodbujajo povezavo med človekom in naravo. Čeprav bodo te obrti ostale dragocene, se bodo soočile z novimi izzivi, ki jih predstavlja napredujoča tehnologija. Tako kot je prva industrijska revolucija preoblikovala tradicionalne obrti, smo tudi mi na pragu tehnoloških sprememb brez primere. Prihodnost tradicionalnih obrti v naslednjih dvajsetih letih ostaja negotova, raziskovanje te negotovosti pa je vznemirljiv izziv tudi za oblikovalke in oblikovalce.
Cilji izziva: Oblikuj domači prostor, ki naj vključuje dnevno sobo, spalnico, teraso ali vrt. Osredotoči se na oblikovanje pohištva in materialov, ki se uporabljajo v teh prostorih. Primarne strukture stavbe ni treba podrobno oblikovati; lahko gre samo za preprosto ogrodje.
Materiali: tkanina, les, kovina, material za 3D tiskanje.
IZZIV 5: OBLIKOVANJE LESA - SPOJ TRADICIJE IN INOVACIJE
Mentor: Rok KUHAR, industrijski oblikovalec (Slovenija)
Opis izziva: Les je zaradi svojih lastnosti in simbolike temeljni material v razvoju civilizacij, saj je nosilec spomina in kulturnega znanja. Čeprav ni najbolj trpežen, je bil zaradi svojih mehanskih lastnosti in splošne dostopnosti v preteklosti najpogostejši material za ustvarjanje. Sodobne tehnologije in novi materiali pa zmanjšujejo pomen lesa in ga spreminjajo v relikt preteklosti.
Ali lahko les s svojo plemenito teksturo, vonjem in toplino tudi v digitalni dobi ostane priljubljeni material ustvarjanja? Ali lahko izkušnje naših prednikov, pozabljene tehnike obdelave in tradicionalni načini okraševanja lesenih površin ponovno oživijo vlogo lesa v sodobnem oblikovanju?
Cilji izziva: Razišči zgodovinske tehnike, ki so jih predniki uporabljali za uporabo, obdelavo, spajanje, okraševanje in zaščito lesa in razmisli, kako lahko nove tehnologije pomagajo oživiti rabo lesa. Na podlagi pridobljenega znanja oblikuj sodoben lesen predmet za vsakdanjo uporabo ali manjši kos pohištva.
Materiali: les
Kdo so mentorji?
Anna GUDMUNDSDOTTIR (Islandija, Švedska) je magistrica industrijskega oblikovanja, ki se osredotoča predvsem na lokalno proizvodnjo in ponovno uporabo v večjem obsegu. Je ustanoviteljica oblikovalskega kolektiva , kjer se ukvarja z vprašanji krožne proizvodnje. Deluje tudi kot vodja projekta SPOK v organizaciji Form/Design Center v mestu Malmö, kjer je to, nekoč lokalno, platformo razvila v nacionalno pobudo z več kot 360 sodelujočimi izdelovalci. Kot oblikovalko jo zanima predvsem funkcionalnost, v izziv pa ji je, da teme, probleme ali zapletena vprašanja interpretira v preproste, komunikativne oblikovalske rešitve, ki so razumljive tudi širši javnosti.
Več o oblikovalskem kolektivu Malmö Upcycling ServiceAsel YESZHANOVA (Kazahstan) je arhitektka iz Almatyja in kulturna aktivistka, ki deluje na področju aktivne participacije v širšem diskurzu o arhitekturi in urbanizmu. Še posebej se navdušuje nad spodbujanjem oblikovalskega udejstvovanja med različnimi občinstvi. Asel je odraščala v majhnem mestu sredi prostranih step severnega Kazahstana, kjer je imela dovolj prostora za razvijanje svojih ustvarjalnih teženj z eksperimentiranjem z lokalnimi materiali in multidisciplinarnim sodelovanjem. Asel je soustanoviteljica in direktorica razvoja v javni fundaciji Urban Forum Kazakhstan. Predstavljena je bila tudi v knjigi 100 žensk: Arhitektke v praksi (100 Women: Architects in Practice), ki jo je izdal kraljevi inštitut britanskih arhitektov, v kateri je predstavljenih 100 izjemnih arhitektk, ki v praksi prispevajo k našemu arhitekturnemu okolju.
Več o Urban Forum KazakhstanLauren FAJARDO (Kuba) je modna oblikovalka in kostumografka, podjetnica in javna govornica, ki je diplomirala na Inštitutu za oblikovanje v Havani. Kot modna oblikovalka, kostumografinja, stilistka in producentka sodeluje pri različnih mednarodnih projektih, vključno s filmi, odrskimi predstavami in na snemanjih reklam. Je soustanoviteljica in kreativna direktorica kubanske etične modne in lifestyle blagovne znamke Dador s sedežem v Havani. Dador je posvečen spodbujanju lokalnega razvoja in krepitvi vloge žensk. Podjetje vodijo ženske, vsa oblačila pa so izdelana na Kubi, saj želijo ohraniti lokalno kulturno dediščino in obenem spodbujati socialno-ekonomsko rast. Brezčasna, ročno izdelana in lokalno proizvedena oblačila Dador odražajo bistvo sodobne Havane.
Več o modni znamki DadorLei ZHANG (Kitajska) vodi oblikovalski kolektiv PINWU, ki je osvojil več kot 20 mednarodnih oblikovalskih nagrad, pri čemer je s sodobnim oblikovalskim jezikom na novo opredelil tradicionalne materiale in rokodelstvo. Njegova oblikovalska dela so bila razstavljena po vsem svetu, vključno s Kitajsko, Italijo, Francijo, Nizozemsko, Grčijo itd. Skupaj s Christophom Johnom in Jovano Zhang je soustanovil neprofitno organizacijo róng design library, ki je vodila sistematično preučevanje materialnega sistema tradicionalnih kitajskih ročnih del in spodbujala sodobno oblikovanje, ki uporablja tradicionalne materiale.
Več o oblikovalskem kolektivu PINWUJovana ZHANG (Srbija, Kitajska) je diplomirala na Akademiji uporabnih umetnosti v Beogradu. Delala je v Londonu in Milanu, nato pa se je leta 2010 preselila v Hangzhou na Kitajskem. V svojih delih se osredotoča na uravnoteženje estetike, funkcije in "prihodnje tradicije". Tradicionalne obrti in materiali navdihujejo tako njeno delo kot življenje na Kitajskem.
Rok KUHAR (Slovenija) je arhitekt in oblikovalec ter predavatelj na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani. Pri svojem delu se osredotoča predvsem na oblikovanje, s posebnim poudarkom na pohištvenem in notranjem oblikovanju. Raziskuje tradicionalne obrtne tehnike, v oblikovanje svojih izdelkov pa vključuje tudi nove tehnologije. V svojem pristopu pogosto eksperimentira z različnimi materiali, njihovim kombiniranjem in raziskovanjem različnih tehnologij obdelave. Pri tem se močno osredotoča na veččutno oblikovanje, zlasti na taktilne izkušnje. V sodelovanju s partnerico Katjušo Kranjc v studiu Raketa je za svoje delo prejel številne domače in mednarodne nagrade.
Več o studiu RaketaPogosto zastavljena vprašanja
- Zanimivih mi je več izzivov, ali se lahko prijavim na vse?
V prijavnici lahko izbereš izziv, pri katerem bi najraje sodeloval in dodaš še drugo možnost za nadomestni izziv. Komisija bo to upoštevala pri izbiri udeležencev
2. Prihajam iz Ljutomera, ali lahko dobim prenočišče v Ljubljani?
Udeležencem, ki ne živijo v Ljubljani, lahko zagotovimo prenočišče v hostlu. Ker bo dogodek intenziven, bo možno v spalnih vrečah prespati tudi v Centru Rog. Poskrbeli bomo za podlage, spalno vrečo pa prineseš sam.
3. Kako moram pripraviti svoje predstavitveni video?
Posnami 3-minutno video predstavitev, v kateri komisiji povej: kdo si, katera področja te zanimajo, opiši, s čim se ukvarjaš (bodisi strokovno bodisi kot hobi) ter povej zakaj bi rad_a sodeloval_a pri reševanju izbranega izziva. Video naloži na splet (YouTube, Vimeo, WeTransfer, Google Drive ...) in povezavo prilepi v prijavni obrazec.
4. Ali bo na dogodku poskrbljeno za hrano?
V času RogKreatona, to je od ponedeljka do torka, bomo za udeležence dogodka zagotovili zajtrk, kosilo in večerjo. V sredo poskrbimo za zajtrk, v četrtek in petek, v času konference, pa se boste lahko okrepčali s kosilom in prigrizki.
5. Ali moram plačati prijavnino za prijavo na Kreaton?
Udeležba na RogKreatonu je brezplačna, prijavnine ni!
Poglej še
Matej Štefanac
Pendulum je namizno svetilo oblikovalca Mateja Štefanaca, ki s svojo dvojno naravo na eni strani omogoča branje in delo, na drugi pa tudi ambientalno osvetlitev prostora. Njegova posebnost je premični senčnik, ki se ga lahko zasuka za 90...